Stuur op energie!
Mindfulness everyday may keep the doctor away !

Mindfulness everyday may keep the doctor away !

30 april 2016

Als het aan de Britse mindfulnesspionier Mark Williams ligt wordt mindfulness training over pakweg 10 jaar universeel gezien als gezond voor iedereen en net zo gewoon als twee stuks fruit en 2 ons groente per dag!  

Mindfulness maakt ons zelfbewust en versterkt onze regiemogelijkheden

Mindfulness is een aandachtstraining. Het is een vorm van meditatie die je op ieder moment van de dag kunt inpassen. Staand, zittend of liggend, je aandacht geven aan het moment zelf. Het is een effectieve en wetenschappelijk bewezen methode die allerlei vormen van  stress en stress gerelateerde klachten kan bestrijden. Daarnaast helpt het bij chronische pijnklachten en andere moeilijkheden die we in het dagelijks leven tegenkomen zoals perfectionisme,  angst, slaapproblemen en depressieve klachten.

Als coach en trainer van De Energiefactor begeleiden wij  medewerkers die geen energie meer uit hun werk halen of niet meer op hun plek zitten. Bewustzijn en regie nemen zijn de sleutelwoorden in onze aanpak. Het resultaat is dat medewerkers met meer energie en zelfvertrouwen weer verder kunnen en de juiste keuzes kunnen maken in werk en loopbaan. Medewerkers ervaren keer op keer hoe belangrijk bewustzijn, acceptatie en regie nemen hierbij is. Het doen van oefeningen uit de mindfulnessmediatie  helpt hen hierbij.

 Mindfulness traint de ‘aandachtspier’                                                      

Door je aandacht te houden bij waar je mee bezig bent -wat je ook doet- merk  je dat je een onophoudelijke stroom van gedachten, gevoelens en fysieke sensaties produceert. Dit zijn universele verschijnselen en als je dat eenmaal ziet kun je er met enige afstand naar kijken en voorkom je nodeloos gepieker onrust en stress.

Zorg goed voor jezelf met je innerlijke familie en mindfulness 

Mindfulness helpt je jouw innerlijke vrouw kwaliteiten als zelfbewustzijn,  zelfvertrouwen en acceptatie te ervaren en versterken. Wanneer je gedurende minimaal 15 minuten per dag doelbewust aandacht geeft aan de dingen zoals ze zijn, op het moment zelf, word je je bewust van allerlei signalen die je lijf geeft. Deze lichaamstaal is de taal en het domein van jouw innerlijke vrouw. Je wordt je ook bewust welke oordelen jouw innerlijke man heeft en wanneer hij kritisch en verwijtend is naar je innerlijke meisje. Je leert opmerken wanneer je innerlijke meisje zich ontspannen voelt en geniet. Je merkt ook op wanneer ze zich angstig voelt en waarover ze piekert en wanneer je innerlijke jongetje afhaakt,  bv door verveling of gebrek aan energie. Allemaal helemaal prima, alles en iedereen mag er zijn! Wat helpt is dat je naar al deze gevoelens, gedachten en fysieke sensaties leert kijken zonder er direct in mee te gaan. Zo schept je afstand tussen jezelf en de ervaring van dat moment. Je creëert een keuze moment: ga je reageren uit gewoonte of kun je met aandacht de situatie beantwoorden? Zo kun je spanning loslaten en emoties verwerken en dit versterkt het mindful effect in je dagelijks leven.

 

 

Tips voor mindfulness in het dagelijks leven         
                                                                                                                           

 

Mindfulnessmeditatie is net als tandenpoetsen, een keer per week helpt, twee keer per dag geeft meer effect. Maak gebruik van de kwaliteiten van jouw innerlijke man:  met zijn discipline en planning lukt het je de dagelijkse meditatie in je drukke bestaan in te passen en te blijven volhouden(!).

Emoties zijn er om te accepteren, feiten zijn er om aan te pakken. Je innerlijke man mag aan de slag met de feiten zonder de emoties van jouw innerlijke meisje te veroordelen. Die oordelen zijn zelden helpend.  Mildheid en acceptatie van je innerlijke vrouw brengt rust voor je  innerlijke meisje en schept ruimte voor je innerlijke jongetje.

Eindeloos opnieuw beginnen. Nodig je innerlijke jongetje uit naar de dingen te kijken met zijn onbevangen blik, met aandacht voor alle waarnemingen, dat creëert mogelijkheden en energie!

Lopen je emoties op? Doe de 3 minuten ademruimte! Door het uitvoeren van de ademruimte kun je de automatische piloot uitschakelen en je verbinden met het huidige moment.Welke lichamelijke gewaarwordingen ervaar je, welke gedachte en welke emoties zijn er. Dit geeft je innerlijke vrouw inzicht en helpt je keuze momenten te herkennen: ga je reageren uit gewoonte of kun je met aandacht de situatie beantwoorden?

Heb geduld met jezelf en anderen. Jouw innerlijke vrouw weet en accepteert dat dingen vaak hun tijd nodig hebben. Zij kan geduld op brengen voor onszelf en anderen.

  • Nieuws
  • Agenda

11 FEB Mindfulness trainingen 2019 Mindfulness Based Stress Reduction Training Stap voor stap naar minder stress en meer ene... Lees meer

26 DEC Wat is nou eigenlijk een mindfulnesstraining? Kijk documentaire: ‘Echte mannen huilen niet’ van IBOS waarbij 3 mannen worden... Lees meer

29 MRT Stiltedagen mindfulness 2019 Wil je deelnemen aan een stiltedag? Dat kan op vrijdag 29 maart en op woensdag 12 juni 201... Lees meer

11 FEB Mindfulness voor preventiegroepen van Het Huisartsenteam Het samenwerkingsverband van 41 zelfstandig werkende huisartsen in West-Brabant (Het Huisa... Lees meer

  • Activiteiten
  • Blog

12 FEB De Energiefactor is vaste teamcoach voor zelfsturende teams binnen de zorg Als vaste teamcoach begeleiden wij ontwikkelingstrajecten van teams om vanuit inzicht te k... Lees meer

11 FEB Mindfulness voor preventiegroepen Het Huisartsenteam 2019 Het samenwerkingsverband van 41 zelfstandig werkende huisartsen in West-Brabant (Het Huisa... Lees meer

1 FEB Mindfulness op het werk goed voor de productiviteit? In het onderwijs zijn ze ermee bezig, psychiatrische patiënten zouden er baat bij heb... Lees meer

6 NOV Sofie Hilbrand uit de kreukels met mindfulness? Sofie Hilbrand maakt zich zorgen omdat haar burn out klachten van een paar jaar terug nog ... Lees meer